Naar de vorige pagina
apk | de apk van nu | De APK kan altijd beter

De APK kan altijd beter

Steekproefcontroleur RDW bij garage

De RDW werkt continu aan de verbetering van de APK. Binnen de eigen gelederen en in samenwerking met andere partijen. Voor een structurele, gezamenlijke aanpak is in 2012 het programma Kwaliteit APK van start gegaan.


Steekproeven

In vergelijking met andere landen zit de Nederlandse APK en de uitvoering ervan goed in elkaar. De gestelde eisen zijn hoog en als daar niet aan wordt voldaan, volgen maatregelen. Elke dag neemt de RDW ongeveer 1.000 steekproeven om dat in de gaten te houden. In totaal zo’n 200.000 per jaar.

Verdere verbetering

Volgens het streven mag bij maximaal 6,5% van de steekproefcontroles onder APK-keurmeesters een fout geconstateerd worden. In de praktijk ligt dat percentage iets hoger, op 8%. Op Europees niveau is dat nog steeds een uitstekende score. Maar het gaat hier om veiligheid. En dan kan het altijd beter. Daarom heeft de RDW samen met brancheorganisaties het programma Kwaliteit APK opgezet voor verdere verbetering.

Historische APK-info

Vier werkgroepen gingen aan de slag: Informatievoorziening, Opleiden, Examens/Toetsen en Toezicht. Dat heeft geleid tot een serie constateringen en maatregelen, die gefaseerd worden ingevoerd. Of al zijn ingevoerd. Zoals het bieden van historische APK-info per specifiek merk, zodat keurmeesters snel de meest voorkomende afkeurpunten van een bepaald voertuig kunnen inzien. Ook zijn de exameneisen al aangescherpt, waardoor het niveau van de keurmeesters zal stijgen.


Focus op keurmeesters

De sleutel van kwaliteitsverbetering ligt in de handen van de keurmeesters; zij zijn degenen die de APK uiteindelijk uitvoeren. Onder toeziend oog van de RDW, die hen volgt met een bonus-malussysteem. In het kader van het programma Kwaliteit APK wordt dit systeem aangepast om het misserpercentage omlaag te brengen.

Informatie en eenvoud

De RDW faciliteert ook vooral, met informatie. Op dit moment inventariseert de RDW de e-mailadressen van alle 25.000 keurmeesters, zodat ze snel en persoonlijk op de hoogte kunnen worden gebracht van wijzigingen en andere aandachtspunten. En door alles zo eenvoudig mogelijk te maken. Want er komt nogal wat kijken bij een APK. Bij elke keuring moeten 140 controlepunten worden nagelopen. Eén punt gemist en er is al sprake van een ‘misser’. Dat stelt het misserpercentage wellicht in een ander perspectief.

Alleen maar beter

Er zal enige tijd overheen gaan, voordat de maatregelen daadwerkelijk verschil laten zien. Ook omdat het aantal steekproeven bij de minder presterende bedrijven zal stijgen als gevolg van het verscherpt bonus-malussysteem. Ondertussen verbetert de kwaliteit van de APK wel. En wordt het alleen maar beter.