Naar de vorige pagina
digitaal | open data | enthousiasme over open voertuigdata

Enthousiasme over open voertuigdata

Open harde schijf als symbool open data

In haar streven naar transparantie, biedt de overheid steeds meer informatie digitaal aan. Hiermee voldoet zij aan de Europese richtlijn Public Sector Information (PSI) en aan de Wet openbaarheid bestuur (Wob). De RDW gaat in deze ontwikkeling mee met een zogeheten Open Data-strategie.

Proef

In 2012 is een proef gestart met Open Voertuigdata. Deze proef moet de RDW duidelijk maken welke effecten het gratis verstrekken van niet-gevoelige, technische voertuiginformatie heeft; zowel binnen als buiten de RDW, voor bestaande én nieuwe klanten.

Geen inkomstenverlies

Senior adviseur Martine van Heijnsbergen is na de eerste kwartaalevaluatie ronduit enthousiast. Zij ziet geen daling van de betaalde informatieverstrekking. ‘Ik vermoed dat dit komt doordat de betaalde data actueler zijn en met meer service en zekerheid worden aangereikt.’ Wél ziet zij dat er op grote schaal gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om gratis informatie te krijgen. ‘Zo'n 1.400 gebruikers – bedrijven en particulieren – hebben samen miljoenen gegevens opgevraagd. Met de nieuwe dienstverlening bedienen we duidelijk een nieuwe doelgroep.’

Rapid Open Data competitie

Een deel van het succes is te verklaren uit de Rapid Open Data competitie die de RDW uitschreef. Martine: ‘We hebben deze competitie uitgeschreven om marktpartijen te stimuleren iets creatiefs en bruikbaars met de data te doen. Want uiteindelijk is het de bedoeling dat de burger er profijt van heeft. Er zijn in totaal tien apps ontwikkeld, die allemaal gebruikmaken van onze data. Een van deze apps –Steekmaat.nl – geeft autobezitters een overzicht van alle autotypes die dezelfde wielmaat hebben. Het voordeel daarvan is dat zij een nieuwe auto kunnen kiezen op basis van de set winterbanden die ze al hebben, of de oude set kunnen aanbieden onder vermelding van geschikte andere merken. De winnende app is iVoertuig, van New Nexus Mobile. Deze app geeft snel alle feiten, trends en cijfers van het Nederlandse voertuigpark weer op de iPhone. Alle ingezonden apps zijn verrassend handig en leuk.’

Kwaliteitsverbetering

De RDW heeft zelf ook voordeel van de Open Data-strategie: het verhoogt de kwaliteit van de gegevens. Martine: ‘Onzuiverheden die in onze databestanden voorkomen, worden door het publiek direct ontdekt en aan ons gemeld. Wij kunnen ze dan onderzoeken en herstellen. Dat is echt een groot winstpunt.’

Markt

Een minpuntje is er overigens ook: commerciële informatie-providers zien de RDW als marktverstoorder. Martine: ‘Er zijn hierover pittige gesprekken gevoerd, maar dit is toch echt de richting die we met z'n allen op gaan. De PSI en de Wob schrijven het voor. In het beleid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is bepaald dat niet-gevoelige gegevens per 1 januari 2015 openbaar moeten zijn. De uitdaging ligt bij de markt om zich hier op voor te bereiden en hun businessmodel op deze trend aan te passen.’