Naar de vorige pagina
europa | europese herregistratie | auto meeverhuizen over de grens

Auto meeverhuizen over de grens

Jolanda Terpstra (RDW)

‘Als je een auto vanuit Nederland wilt uitvoeren naar het buitenland, is het papierwerk dat daarbij komt kijken een grote bron van frustratie. Daar wordt echt over geklaagd. Het is goed dat we dit proces van herregistratie in Europa verbeteren.’ Aan het woord is Jolanda Terpstra, senior adviseur Strategie en Externe Ontwikkelingen van de RDW. Zij heeft zich in 2012 sterk gemaakt voor heldere EU-regels rond de zogeheten herregistratie van voertuigen.

In- en uitvoer

Een auto verhuizen over de grens kost enorm veel tijd. ‘Elk land regelt de in- en uitvoer van voertuigen nog op zijn eigen manier. De verplichtingen voor de eigenaar van een auto zijn niet helder. De regels zijn zo lastig en verschillend, dat iemand die over de grens verhuist, enorm veel tijd kwijt is met de invoer of uitvoer van zijn auto,’ zegt Jolanda. ‘In het ene land kan een voertuig worden geweigerd, terwijl in een ander land hetzelfde voertuig zonder problemen een nieuw kenteken krijgt.’

Maanden onderhandelen

Jolanda zit aan tafel bij de Europese onderhandelingen en adviseert samen met een deskundig RDW-team het ministerie van Infrastructuur en Milieu: ‘De Europese Commissie heeft in 2012 de concept-richtlijn gemaakt. Nu praten we met alle 27 EU-landen over de details en de definitieve richtlijn. Eén keer in de zes weken reizen we af naar Brussel voor dit dossier; we verwachten dat de richtlijn er tegen eind 2013 ligt.’


Overal op dezelfde manier checken

Europese harmonisatie van het registratieproces, dat is een pittige klus. Over welke onderwerpen moeten Nederland en de andere EU-landen zoal overeenstemming bereiken? Jolanda licht toe: ‘In heel Europa moeten voertuiggegevens op precies dezelfde manier digitaal geregistreerd en aangeleverd worden aan EUCARIS, de Europese standaard voor gegevensuitwisseling. We willen bijvoorbeeld dat een voertuig op ieder Europees keuringsstation op precies dezelfde manier wordt gecheckt. En de eisen aan de documenten die je overhandigt moeten overal gelijk zijn.’

Goed voor Nederland

Nederland heeft zelf zijn zaakjes op orde, de internationale kentekenregistratie is goed geregeld. Moeten we dan zoveel moeite stoppen in uniforme afspraken? ‘Jazeker,’ zegt Jolanda, ‘want Nederlanders die naar het buitenland vertrekken moeten nu erg veel moeite doen om hun auto in het buitenland geregistreerd te krijgen. Eén uniform proces lost dat probleem op.’

Minder fraude

‘De nieuwe regels moeten het voor iedereen gemakkelijker maken en fraude terugdringen. Als het aan Nederland ligt, moeten we bij iedere registratiestap het voertuig kunnen zien en het chassisnummer kunnen controleren. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar voor sommige landen hoeft dat niet zo nodig. Wij willen dat wel, om fraude met het systeem tegen te gaan. We kunnen na de invoering van de nieuwe richtlijn veel sneller controleren of iemand zijn auto heeft afgemeld in een ander land, of dat iemand een auto heeft omgebouwd.’