Naar de vorige pagina
europa | europese transportinformatie |
door rood in heel europa

Door rood in heel europa

Verkeersagent raadpleegt het systeem EUCARIS

Vanaf eind 2013 wordt het systeem EUCARIS gebruikt voor de digitale uitwisseling van verkeersovertredingen binnen Europa. De RDW is op dit moment beheerder van EUCARIS en leverde in 2012 de systeemspecificaties aan alle 27 deelnemende EU-landen. Die kunnen nu aan de slag om gegevens rond overtredingen voor heel Europa beschikbaar te stellen.


Logo EUCARIS

Wat is de rol van de RDW bij EUCARIS?

Idske Dijkstra, senior adviseur Strategie en Externe Ontwikkelingen: ‘Via EUCARIS zijn gegevens uit de centrale registraties van EU-lidstaten digitaal uitwisselbaar. Het gaat dan om gegevens over voertuigen, rijbewijzen en andere transportgerelateerde data. Wij voeren het secretariaat namens alle lidstaten die op EUCARIS zijn aangesloten. We leggen de afspraken rond EUCARIS vast, bewaken de juridische basis en beheren de financiën. We zijn daarnaast óók de partij die de afspraken technisch uitvoert en het ICT-systeem beheert.’

Wat is een wapenfeit uit 2012?

Idske: ‘Dankzij afspraken die we in 2011 en 2012 gemaakt hebben, wordt het in 2013 mogelijk om bijvoorbeeld snelheidsovertredingen van buitenlanders in Nederland effectiever te beboeten. De politie hoeft geen aanhoudingen meer te verrichten, maar kan via EUCARIS de eigenaargegevens van een ‘geflitst’ voertuig opvragen. Ook de gegevens van tachograafkaarten, transportondernemingen, transportmanagers en overtredingen door transportondernemingen kunnen inmiddels via EUCARIS worden uitgewisseld.’


Hoe controleerde de politie tot nu toe?

Jan ten Hengel, relatiemanager Politie bij de RDW: ‘Handhaving van overtredingen die op camera stonden vastgelegd, was vaak niet mogelijk. Simpelweg omdat de juridische basis ontbrak. We hadden wel bilaterale regelingen met Duitsland, België en Zwitserland. Maar Europees was het niet goed geregeld. Nu wel, via de Cross-Borderrichtlijn van de EU. Deze richtlijn is de basis voor de gegevensuitwisseling geworden.’

Hoe gaat dat in de praktijk?

Jan: ‘De politie hoeft niet apart contact op te nemen met de politie in een ander EU-land. Ze zoekt de gegevens op via EUCARIS en ziet meteen wie als eigenaar of houder bij het voertuig staat geregistreerd. Op basis van die gegevens kan de politie overtredingen beboeten. Dat is straks mogelijk voor 8 soorten verkeersovertredingen.’

Welke voordelen heeft dit systeem?

Idske: ‘We kunnen meer gegevens verwerken en dat op een manier die uiteindelijk goedkoper is dan nu. Camera’s van snelheidscontroles worden door de politie automatisch uitgelezen en de bijbehorende gegevens worden via EUCARIS snel geraadpleegd in andere landen. Voor voertuigeigenaren is dat misschien niet altijd prettig, je valt sneller en vaker door de mand. Het is wel eerlijker en op die manier worden alle burgers in Europa op dezelfde manier behandeld, waar ze ook rijden.’