Naar de vorige pagina
europa | europese visie | gevraagd en ongevraagd advies

Gevraagd en ongevraagd advies

Vlag Europese Unie

20% van de inwoners binnen de EU woont binnen 50 kilometer van een landsgrens. 110 miljoen mensen dus, die volgens de Europese regels vrij heen en weer mogen reizen over de grens. Net als miljoenen vakantiegangers en zakelijke reizigers. Om dat soepel te laten verlopen, zijn er tal van afspraken binnen Europa. De RDW speelt een belangrijke rol binnen de Europese overleggen en zorgt ervoor dat de afspraken helder en uitvoerbaar zijn.


Voorop in Europa

De RDW volgt de ontwikkelingen in Europa op de voet. Over duizend-en-één dingen maakt Brussel afspraken via wet- en regelgeving. Om daar namens Nederland invloed op uit te oefenen, moet een organisatie als de RDW weten wat er speelt rond onderwerpen als kentekenregistratie, APK en internationale uitwisseling van gegevens. Vanaf de eerste overleggen tot en met de laatste onderhandelingen. De RDW deelt kennis met de branche en met zusterorganisaties in Europa en drukt op belangrijke momenten een stempel op de internationale besluitvorming.



EU-agenda

De RDW werkt met een eigen EU-agenda. Zodra de Europese Commissie (EC) start met de voorbereiding van nieuwe wetgeving, komt de RDW in actie. Die bepaalt samen met het verantwoordelijke ministerie welke positie ons land in zal nemen in de gesprekken over een nieuwe wet.

Public affairs

Sinds de invoering van een nieuwe werkwijze in 2012 volgt de RDW een dossier tot in detail. De RDW voert een actief public affairs-beleid en adviseert op belangrijke momenten over de opzet en uitvoering van een wet. Gevraagd of ongevraagd.

Lange adem

De aanpassing van Europese wetten is een lang proces. Of het nu gaat om een nieuwe Europese APK-wet, privacyregels rond de registratie of afspraken met de transportbranche: alles gebeurt zorgvuldig en is een kwestie van een lange adem. De voorbereiding van een wet door de Commissie kan enkele jaren duren. De uiteindelijke onderhandelingen tussen landen en het Europees Parlement nog minstens een jaar. Namens Nederland behartigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met de RDW de belangen. De RDW stemt dit goed af met andere departementen en branchepartners zoals BOVAG en TLN (Transport en Logistiek Nederland).


EUCARIS

Nederland is een klein land, maar heeft toch een belangrijke stem in Europa als het gaat over infrastructuur en voertuigregistratie. Nederland is de secretaris van EUCARIS, EUropean CAR and driving license Information System, voor bijna alle EU-landen hét standaard registratiesysteem geworden. Soms worden nog andere systemen gebruikt, maar de meeste gegevensuitwisseling loopt via EUCARIS. Zo kunnen landen – veel gemakkelijker dan voorheen – gegevens digitaal uitwisselen en inzien.