Naar de vorige pagina
kennis & innovatie | kennis | e-learning

e-learning

Voorbeeld e-learningmodule

Als publieke dienstverlener maakt de RDW onderdeel uit van diverse ketens. Binnen de ketens zijn de klantvragen de afgelopen jaren veranderd. Om zijn medewerkers hier adequaat op in te laten spelen heeft de RDW in zijn professionaliseringsbeleid het ‘blended learning’ geïntroduceerd. Een mengeling van e-learning, praktijkonderwijs en training on the job.


IQ4Learning

Op basis van de in het verleden opgedane expertise met blended learning en e-learning adviseert en ondersteunt IQ4Learning klanten als de RDW, Rijkswaterstaat, Stichting Mobiel Erfgoed. IQ4learning helpt bij het inrichten en implementeren van opleidingen en bij het zoeken naar passende e-learningontwikkelaars. Ook doet het bedrijf op aanvraag onderzoek naar de effectiviteit van opleidingen en leermodules. De echte meerwaarde zit hem in het feit dat het bedrijf voor klanten in onderhandeling gaat met alle partijen om zo de beste prijs-kwaliteitverhouding te garanderen. Arie Haksteeg, directeur en mede-eigenaar van IQ4Learning: ‘Onze aanpak richt zich op het efficiënt en effectief bundelen van het totaal aan kennis, kwaliteiten en talenten. Samenwerking staat daarbij centraal.’



Ontwikkeling

‘De RDW is een dienstverlenende overheidsorganisatie, die een High Performance Organisatie wil zijn. De vraagstukken waarbij onze medewerkers worden ingeschakeld vragen de laatste jaren om andere competenties en een andere instelling. Vanuit die ontwikkeling hebben we onze trainings- en leermodules eens kritisch tegen het licht gehouden. We kwamen tot de conclusie dat het traditionele onderwijs- en trainingsprogramma niet meer voldeed aan de wensen en eisen van deze tijd.’

Resultaatgericht werken

Aan het woord is Anton van der Heijden. Hij werkte mee aan de ontwikkeling, introductie en implementatie van het professionaliseringsprogramma nieuwe stijl. Anton: ‘Blended learning betekent letterlijk gemengde leervormen en dat is precies wat we geïntroduceerd hebben: mengvormen van e-learning, traditionele lesmethoden en leren in de praktijk. Helemaal toegesneden op de huidige vragen, doelgroepen en hun wensen en vanuit het oogpunt van resultaatgerichte dienstverlening.’

Meerwaarde

De nieuwe leermodules volgens het blended learning-principe zijn stapsgewijs geïntroduceerd binnen de RDW. In 2005 werd gestart met een aantal modules, waaronder bijvoorbeeld de herkwalificatie van de APK-steekproefcontroleurs. Voorheen moesten zij elke twee jaar in een paar weken tijd allemaal getoetst worden. Daarvoor moesten ze naar één locatie in Nederland komen. Dat was een enorme inefficiënte, logistieke klus. Nu is daarvoor een tweedelige module ontwikkeld bestaande uit een halfjaarlijks theorie en een tweejaarlijks praktijkgedeelte op de eigen werkplek. Het is één praktijkvoorbeeld van wat blended learning behelst en de meerwaarde ervan.

Opbrengsten

Anton: ‘De opbrengsten van deze nieuwe manier van opleiden waren meteen breed merkbaar. De cursisten waren direct enthousiast. De modules waren meer dan voorheen op hun praktijk toegesneden en direct toepasbaar. Dat werkte door in de kwaliteit van de dienstverlening en in de klanttevredenheid.’

Start nieuw bedrijf

Na dit beginsucces werd de methode van blended learning organisatiebreed ingezet. Ook ontstond er vanuit ketenpartners en andere externe organisaties vraag naar de e-learningmodules van de RDW. Dat stelde de RDW – als overheidsorganisatie - voor een probleem. Daarom is besloten van dit bedrijfsonderdeel een private onderneming te maken. Zo kan toch aan deze vraag van externen worden voldaan en gaat de opgedane kennis en ervaring niet verloren. Begin 2012 startte IQ4Learning BV, opgericht door enkele oud-medewerkers van de afdeling Opleidingen van de divisie Voertuigtechniek van de RDW.