Naar de vorige pagina
kennis & innovatie | kennis | intelligent transport

intelligent transport

Beeld van auto ontwerper

Slimme techniek zorgt ervoor dat je in de toekomst met méér auto's de weg op kunt. En nog veilig en schoon ook. Daarom stond ITS – Intelligente Transport Systemen – in 2012 hoog op de agenda van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Europese Commissie. Arjan van Vliet, senior adviseur Strategie en Externe ontwikkelingen bij de RDW, is blij met die aandacht. ‘De wetenschap is er klaar voor. De “computer” kan bij een noodstop beter ingrijpen als de gemiddelde bestuurder.’


Nederland helpt Rusland

Nederland is niet het enige land dat zich opmaakt voor een schone en veilige toekomst van het verkeer. Ook in Rusland timmert men hard aan de weg. Autoproducent GAZ, bekend van de Wolga, werkt aan modernisering met de Europese toelatingseisen als ambitie. GAZ kan de veiligere en zuinigere auto’s pas naar Europa exporteren als ze voldoen aan de Europese toelatingseisen. Daarbij is de hulp van Nederland ingeroepen vanwege de expertise. Én, omdat hier geen dominante nationale automerken zijn. Namens Nederland adviseren de RDW, de Universiteit Twente, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en het bedrijfsleven GAZ gezamenlijk over de hele keten – van design tot sloop.



Verbonden

De RDW volgt de ontwikkelingen rond ITS op de voet. Logisch, want de RDW speelt een belangrijke rol hierin; toelatingen en keuringen van auto's krijgen een ander karakter omdat alle weggebruikers in de toekomst met elkaar en met de infrastructuur zijn verbonden.

 

Beter dan de mens

‘De slimme auto, neemt zelf beslissingen op basis van informatie die hij via radar, sensoren en lasers krijgt toegespeeld. Zo'n auto remt zelf voor voetgangers, houdt afstand van voorgangers, past automatisch zijn snelheid aan en doet alles wat een goede bestuurder ook doet. In veel gevallen ook zelfs beter, want hij wordt niet afgeleid.’

 

Netwerk

De RDW inventariseert welke toelatingseisen er moeten komen en wat voor test- en certificeringsmogelijkheden. Arjan: ‘We werken hierbij nauw samen met Rijkswaterstaat, het ministerie, Connekt, universiteiten en verschillende marktpartijen. Want intelligente auto's alleen zijn niet voldoende; er moet ook een intelligent wegennetwerk komen. Daar wordt nu volop over nagedacht.’