Klomp Snelheidsmeter Toerenteller Schaduw Samenwerking: kies een onderdeel Windmolen Windmolen (klein)
Vrachtwagen
Naar de vorige pagina Naar de volgende pagina

SAMENWERKING

De RDW staat niet op zichzelf. De RDW werkt samen in Nederland, Europa en de wereld. Voor meer informatie, meer kennis, meer mobiliteit, meer veiligheid en meer service. Zo vinden we samen het beste wiel uit.

Een duurzame samenleving
Een duurzame samenleving
LIV
LIV
Mannen van de wereld
Mannen van de wereld
@rdwimportinfo
@rdwimportinfo
Samen tegen tellerfraude
Samen tegen tellerfraude
Spin in het nationale web
Spin in het nationale web
Tot uw goede dienst
Tot uw goede dienst
XXL vervoer
XXL vervoer
samenwerking | samen met de consument | Zuinig rijden scherp in beeld

Zuinig rijden scherp in beeld

Energielabels voertuigen

De RDW werkt nationaal en internationaal samen om het brandstofverbruik van auto’s goed in beeld te brengen én verder terug te dringen. In 2012 kwam in het nieuws dat het theoretische brandstofverbruik van zogenoemde milieuvriendelijke auto’s (met een gunstig energielabel) in de praktijk een stuk minder positief uitvalt. Hoe is dat mogelijk? En is de betrouwbaarheid van voertuigtesten te vergroten? Dit zijn de ontwikkelingen van het afgelopen jaar, met een doorkijk naar de nabije toekomst.

Internationaal

Om te beginnen werkt de RDW in internationaal verband (Europees en wereldwijd bij de Verenigde Naties) aan nieuwe regelgeving. Het gaat onder andere om de regels die de testprocedure van nieuwe auto’s moeten verbeteren. De huidige test is al 40 jaar oud en laat ruimte aan de ingezette testauto. Door deze ruimte optimaal te benutten kan het theoretisch brandstofverbruik gunstiger zijn dan het daadwerkelijk verbruik. Daarom moet de huidige testprocedure hoognodig worden vernieuwd. In 2012 werd hier druk over onderhandeld met andere landen zoals Japan, India, Korea en binnen Europa met de EU-lidstaten en de Europese Commissie en vooral ook met de autofabrikanten.


Naar de vorige pagina 1 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met de consument | Zuinig rijden scherp in beeld

Nieuwe testcyclus

De RDW voert deze tests ook zelf uit en heeft hier veel kennis over. Deze kennis wordt gebruikt om de testvoorschriften te verbeteren. Uiterlijk in november 2013 moet de nieuwe ‘testcyclus’ internationaal vastgesteld zijn. Er is al geruime tijd aan gewerkt. Er komt nu eenmaal veel bij kijken voordat iedereen zich kan vinden in de nieuwe regelgeving.

Ruimte

Bij het testen maken fabrikanten veelal gebruik van de wettelijke ruimte die ze hebben. Ze gebruiken bijvoorbeeld speciaal geprepareerde zuinige banden die niet standaard bij de auto worden geleverd. Of ze halen onderdelen uit het voertuig die eigenlijk gewoon tot de standaarduitrusting behoren. Een reservewiel, stuurbekrachtiging, elektrische raambediening, een radio of een airco wordt uit de auto verwijderd om het gewicht van het voertuig te verlagen en zodoende een gunstig verbruikscijfer te krijgen. De RDW is actief in het internationale overleg om in de nieuwe testprocedure de speelruimte in de testprocedure een stuk kleiner te maken.

Belastingvoordeel

De RDW kan zijn praktijkkennis ook inzetten om te adviseren over belastingmaatregelen van bijvoorbeeld nieuwe technologie, zoals elektrische en hybride voertuigen. Het brandstofverbruik in de praktijk verschilt hier namelijk nóg meer van de standaardwaarde uit de typegoedkeuring.

Lease

Elektrische auto’s en hybride voertuigen worden relatief veel verkocht onder leaserijders vanwege de fiscale voordelen (lagere bijtelling). Deze auto’s zijn over het algemeen zwaarder door het extra gewicht van de elektrische motor en accu. Ook rijden leaserijders relatief veel op de snelweg waarbij ze niet op de elektrische, maar op de benzinemotor rijden. In de praktijk valt hierdoor het verbruik van deze auto’s ongunstiger uit.


Naar de vorige pagina 2 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met de consument | Zuinig rijden scherp in beeld

Informatie voor aankoop van voertuigen

Al sinds jaren verzamelt RDW alle informatie over brandstofverbuik per type voertuig. Dit wordt jaarlijks gepubliceerd in het zogenoemde brandstofverbruiksboekje. Afgelopen jaar is in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten dit overzicht digitaal beschikbaar te stellen. Hiermee hebben aspirant-kopers van een voertuig een goed inzicht in de verschillen in (theoretisch) brandstofverbruik tussen voertuigen. Zeker in deze tijd, waarin motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting meer gekoppeld wordt aan brandstofverbruik/emissies, wordt deze informatie veel geraadpleegd.

Nabije toekomst

De RDW is betrokken bij toekomstontwikkelingen die brandstofverbruik nog verder terug moeten brengen. Zo wordt er gewerkt aan Intelligent Transport Systems die de doorstroming op wegen verbeteren. Deze systemen laten auto’s communiceren met elkaar en met de infrastructuur. Hierdoor kan bijvoorbeeld de afstand tussen voertuigen automatisch geregeld worden, of kunnen auto’s alternatieve routes krijgen om files te voorkomen.

Automatische piloot

Wat nu nog toekomstmuziek is – maar wel nabije toekomst – is het beeld van auto’s die op de automatische piloot rijden. De RDW doet mee aan een project met een autofabrikant, onderdelenfabrikanten en een universiteit om dit soort voertuigen en systemen te ontwikkelen. De rol van de RDW is dan vooral te kijken naar de regelgeving: hoe moeten deze voertuigen getest en gecertificeerd worden en wat worden de eisen voor toelating op de weg? Ook met Rijkswaterstaat wordt hierover afgestemd, omdat het andere eisen stelt aan bijvoorbeeld informatiesystemen en besturingssystemen. Uiteindelijk zal dit leiden tot aanpassingen in de wetgeving.


Naar de vorige pagina 3 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen in nederland | liv

Wat is het LIV?

LIV logo

Het LIV is hét kennis- en informatiecentrum op het gebied van voertuigcriminaliteit. Het analyseert statistieken en levert informatie ten behoeve van opsporingsonderzoeken. Daarnaast krijgt het LIV steeds meer een coördinerende rol bij bijvoorbeeld onderzoeken van de politie. Het LIV werd in 2002 opgericht door de RDW, KLPD en Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV).

Jubileum

In 2012 vierde het LIV dus zijn tienjarig jubileum. Dat werd op 16 mei bekroond met de toetreding van de Belastingdienst tot het LIV. Toetreding van de Belastingdienst geeft hen aanvullende kennis en informatie bij de uitoefening van hun taken. Daarnaast levert de kennis en informatie van de Belastingdienst weer een belangrijke bijdrage aan het bestrijden van de diverse vormen van voertuigcriminaliteit.


Infographic over de werking van het LIV
samenwerking | samen met de wereld | mannen van de wereld

Mannen van de wereld

Straatbeeld Peking

De RDW is op alle continenten actief. Met vaste medewerkers in gebieden waar veel auto-industrie is geconcentreerd. En medewerkers die op het vliegtuig stappen en de hele aardbol over reizen naar wisselende locaties. Zoals Hans Lammers en Tim Alling, onze mannen van de wereld.

Van techniek tot politiek

Als inspecteur Productbeoordeling EC/ECE van de afdeling Toelating & Toezicht voertuigen test Hans Lammers of voertuigtypen die ontwikkeld zijn in het buitenland voldoen aan de Europese regelgeving. Van 2002 tot 2005 was hij onze man in de VS. Daar stond hij vanuit Livonia, een voorstadje van Detroit, de Amerikaanse auto-industrie met raad en daad bij. ‘De meeste fabrikanten en toeleveranciers zitten daar in de buurt, waardoor een eigen kantoor erg praktisch is. Ook in Zuid-Korea hebben we om die reden een collega gestationeerd. In de overige landen is de auto-industrie wijder verspreid; daar reizen we vanuit Nederland naartoe.’

In het bloed

Het was een mooie tijd in The States. ‘Elke keer als ik er weer kom, voelt het een beetje als thuiskomen. Toen de kinderen kwamen, wilden mijn vrouw en ik toch liever een Nederlandse opvoeding. Naast de vele reizen naar andere landen schiet ik Anko van Dijken, de huidige man in de VS, zo nu en dan nog een aantal weken te hulp. Wat het thuisfront daarvan vindt? Ik doe dit al bijna zestien jaar; ze weten niet beter. Het reizen moet wel in je bloed zitten. Evenals de automotive.’ Maar dat lijkt haast inherent aan de branche: ‘Ook autofabrikanten hebben erg trouwe werknemers, waardoor ik in de loop der jaren zeer nauwe relaties heb opgebouwd. En dat werkt erg prettig.’


Naar de vorige pagina 1 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met de wereld | mannen van de wereld

Beide kanten

In tegenstelling tot hoe het in veel andere landen gebeurt, doet de RDW zowel de begeleiding van de testen als de afgifte van de Europese typegoedkeuring. ‘Die technische ervaring uit het veld vind ik van grote toegevoegde waarde. Ik weet waarover ik het heb als ik een typegoedkeuring afgeef. Andersom levert alle ervaring die ik opdoe bij fabrikanten nuttige input op voor de RDW als Europees gesprekspartner in Brussel en Genève. Wij kunnen inhoudelijk meepraten over wenselijke en mogelijke eisen op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid en milieu. Zo snijdt het mes aan beide kanten.’

Veiligheid en duurzaamheid bereik je sámen

Eenmaal goed door de test, van de RDW of door de RDW geaccrediteerde technische diensten, komt de fabrikant van het betreffende voertuigtype of -onderdeel in aanmerking voor een Europese typegoedkeuring. Dat is het terrein van Tim Alling, ook medewerker van de RDW-afdeling Toelating & Toezicht Voertuigen. Hij beoordeelt de testrapporten, geeft de typegoedkeuring af en houdt vanaf dat moment in de gaten of de fabrikant zich aan de regelgeving blíjft houden. ‘Want de 2 miljoenste gordel moet aan dezelfde veiligheidseisen voldoen als de allereerste. Deze zogeheten ‘overeenkomst van productie’ controleren we tijdens periodieke audits.’


Naar de vorige pagina 2 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met de wereld | mannen van de wereld

Aziatische roots

Voor die audits reist hij al vijftien jaar hele wereld over. Van een dagje op en neer naar Duitsland of België tot een paar weken de grote plas over. Met een lichte voorkeur voor Azië. ‘Ik heb een Aziatische buik, waarschijnlijk geërfd van mijn ouders die afkomstig zijn uit het voormalig Nederlands-Indië: ik ben gek op Aziatisch eten. Bovendien kan ik omgaan met de Aziatische manier van werken. Aziaten nemen en maken overal de tijd voor. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Amerikanen; die gaan straight to the point en klaar is klaar. Beide manieren hebben hun nadelen en voordelen. Van die laatste moet je gebruik maken.’

Samenwerking

Veiligheid en duurzaamheid bereik je samen. ‘Ik ga niet met een kettingslot op reis om fabrieken te sluiten. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. En die fouten kunnen gecorrigeerd worden. Hoe? Dat gebeurt in overleg. Mits het natuurlijk geen drama is, maar die doen zich gelukkig maar weinig voor.’ Samenwerking staat dus hoog in het vaandel, ook met andere externe partijen. ‘In het kader van steeds beter en steeds efficiënter werken besteden we ook auditwerk uit. Aan – onafhankelijke – lokale bureaus, die de taal, cultuur en omstandigheden goed kennen. De uiteindelijke beoordeling doen wij natuurlijk zelf, op ons kantoor in Zoetermeer. En dat is ook wel eens fijn.’


Naar de vorige pagina 3 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met de consument | @rdwimportinfo

Hoe @Ilonkatje
trotse Mini-
rijdster werd

@ilonkaatje met haar mini

Proef met @RDWimportinfo op Twitter

Ilonka Brandwijk (alias @Ilonkatje op Twitter) wil héél graag een Mini. Maar die zijn niet goedkoop. In Duitsland zijn ze voordeliger te vinden. In augustus koopt ze daarom in Duitsland een Mini, maar die moet nog wel geïmporteerd worden en van een Nederlands kenteken voorzien. Op Twitter doet ze stap voor stap verslag van haar vorderingen.


22 Aug Ilonka @Ilonkatje Morgen de dealer bellen en dan vrijdag... Afreizen naar Dortmund!


22 Aug Thomas van Garderen @TJvanGarderen Mooi om te zien: importeurs, handelaren, fabrikanten en particulieren kunnen nu hun importvragen stellen bij @RDWimportinfo als testcase.


23 Aug Ilonka @Ilonkatje @RDWimportinfo Ik ga morgen een auto uit Duitsland halen. Naar welke RDW kan ik gaan waar ook balie belastingdienst zit? Zwijndrecht?


23 Aug RDWimportinfo @RDWimportinfo @Ilonkatje Ja, in Zwijndrecht is elke dag belastingdienst aanwezig.


23 Aug Ilonka @Ilonkatje @RDWimportinfo Klopt het dat ik er ook nog mee naar douane moet? Auto is een jaar oud. Voor bepaling co2 uitstoot oid?


23 Aug RDWimportinfo @RDWimportinfo @Ilonkatje Douane is belastingdienst. Ze controleren uw aangifte met het voertuig. Zie ook bit.ly/NGegFO


23 Aug Ilonka @Ilonkatje @RDWimportinfo Oke bedankt!! Dan kan ik met 1 bezoekje aan het rdw in zwijndrecht klaar zijn begrijp ik


23 Aug RDWimportinfo @RDWimportinfo @Ilonkatje Neem even contact op met belastingdienst wat je moet aanleveren, dan kun je het bezoek in 1 keer afhandelen.


24 Aug Ilonka @Ilonkatje Goodmorning world!!!! Off to Germany


24 Aug Ilonka @Ilonkatje Yesssss nieuwe auto gekocht!!!!


24 Aug Ilonka @Ilonkatje @dirkjandevries stuur m zo, papieren worden in orde gemaakt! Hij is uit 2012, panoramadak alles, ben dr weg van!


24 Aug Ilonka @Ilonkatje Nog even wachten op mn kenteken.


26 Aug Ilonka @Ilonkatje @dirkjandevries @Ilonkatje keurig!! Morgen vroeg wil ik de eerste zijn bij het #rdw om hem in te voeren!


27 Aug Ilonka @Ilonkatje Naar #rdw #douane geweest voor het invoeren van mijn mini, hoop vandaag het bpm bedrag nog te horen. Des te sneller op kenteken!


27 Aug Ilonka @Ilonkatje Elke 10 min mijn mail checken en voor het eerst hopen op mail van #belastingdienst #bpm #schietop!!!


28 Aug Ilonka @Ilonkatje @RDWimportinfo Zojuist bpm met spoed betaald, is er een mogelijkheid dat mijn kentekenpapieren vandaag nog verzonden worden?


28 Aug RDWimportinfo @RDWimportinfo @Ilonkatje Zodra de belastingdienst het akkoord doorgeeft aan de RDW, worden ’s nachts de kentekens geprint. Vandaag lukt dan niet meer.


28 Aug Ilonka @Ilonkatje @RDWimportinfo dat is balen zeg: dan wordt het op zijn vroegst woensdag op de bus, donderdag in huis? Ze hebben geen afhaalpunt zeker?


28 Aug RDWimportinfo @RDWimportinfo @Ilonkatje Nee, helaas de afgifte van het regulier kenteken is geautomatiseerd. Nog even geduld, bij akkoord wordt hij morgen verzonden.


29 Aug Ilonka @Ilonkatje Nog 1 nachtje slapen.


2 Sep Ilonka @Ilonkatje Trots #mini


samenwerking | samen met de voertuigbranche | samen tegen tellerfraude

Samen tegen tellerfraude

Zo’n 5% van de voertuigen in Nederland heeft een onjuiste tellerstand. De RDW komt, samen met garagebedrijven, in actie tegen tellerfraude. De registratie van kilometerstanden wordt ondergebracht in het kentekenregister en de autobranche geeft vaker de kilometerstanden door. Per 1 januari 2014 is tellerfraude strafbaar.


samenwerking | samen in nederland | spin in het nationale web

Spin in het nationale web

Infographic: vijf stappen van de voertuigcyclus

De RDW heeft in Nederland wereldwijd gezien een unieke opdracht: het takenpakket behelst de hele voertuigketen. Van regelgeving en ontwikkeling tot en met de recycling als een voertuig de markt weer af gaat. ‘Wij kennen alle verschillende processen én knopen ze aan elkaar. Dat maakt ons door de hele keten heen een partner met toegevoegde waarde.’ Peter Striekwold, senior adviseur Voertuigtechniek, over samenwerking in Nederland.


Naar de vorige pagina 1 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen in nederland |
spin in het nationale web

Voertuigketen

Ook die samenwerking omvat de hele voertuigketen. ‘Volgen we de cyclus van een voertuig, dan begint het bij regelgeving (1). Zowel nationaal als internationaal, in Brussel en Genève, praat de RDW mee over de eisen waar voertuigen aan moeten voldoen. Bij de volgende stap, de ontwikkeling (2), weten we dus heel goed hoe we de fabrikanten kunnen bijstaan bij het ontwerp en de productie van nieuwe voertuigtypen. Ook het testwerk, de certificering en het toezicht kunnen we voor ze doen. Kiezen ze daarvoor andere partijen, dan werken we daarmee samen.’

Samenwerking op z’n breedst

De volgende stap is de marktfase: als het voertuig op de Nederlandse markt (3) komt. ‘Dan moet er een kenteken worden afgegeven of overgeschreven; misschien gaat het om een individuele toelating. In deze fase zijn er nauwe contacten met importeurs, veelal via de RAI Vereniging, en andere zakelijke dienstverleners in de autobranche. Het breedst is de samenwerking in de fase waarin het voertuig in gebruik (4) is. Dan is er onder meer contact met de Belastingdienst voor de wegenbelasting, de BOVAG voor de APK, de politie voor de veiligheid, de ANWB, de Consumentenbond en de Inspectie Leefomgeving en Transport. Voor rijbewijzen is het CBR een belangrijke partner.’


Naar de vorige pagina 2 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen in nederland |
spin in het nationale web

De cirkel rond

Aan het eind van de cyclus verdwijnt het voertuig uit het Nederlandse wagenpark. ‘En dan moet 98% ervan gerecycled (5) worden. De RDW beoordeelt voor fabrikanten al in de ontwerpfase of het ontwerp aan deze eis kan voldoen. En zo is de cirkel rond. Op dit gebied werken we samen met ARN, het Nederlandse expertisecentrum voor recycling in de mobiliteitsbranche.’

Digitaal wegennet

De basis van samenwerking is een goede informatievoorziening. Over en weer, maar als het even kan gezamenlijk. Dat voorkomt een wirwar van informatiesystemen en dubbel werk. En het komt uniformiteit en de beschikbaarheid van gegevens ten goede. Daarin zijn al flinke slagen gemaakt, zoals bij de ontheffingen voor exceptioneel transport. ‘Voortaan hoeven transporteurs nog maar één aanvraag te doen, die ze bovendien binnen twee dagen in huis hebben. Dat is mogelijk omdat we in 2012 het wegennet digitaal inzichtelijk hebben gemaakt. In samenwerking met Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de hoofdwegen, de Provincies voor de provinciale wegen en de gemeentes voor alle lokale straten, weggetjes en steegjes. In totaal hebben we in Nederland ruim 400 wegbeheerders; dan is het toch prettig dat je bij één loket terecht kunt.’


Naar de vorige pagina 3 van 3 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met het beroepsvervoer |
tot uw goede dienst

Tot uw goede dienst

Koos Burgman van de BOVAG (links) reikt het Bewijs van Goede Dienst  uit aan Hans van Santen (RDW)

De RDW werkt voortdurend aan de verbetering van zijn dienstverlening en producten. Waar mogelijk samen met opdrachtgevers en ketenpartners. Dit heeft in 2012 geresulteerd in de uitreiking van het certificaat ‘Bewijs van Goede Dienst’ aan de RDW. Dit certificaat en de meetresultaten staan op onze website www.rdw.nl.

Dienstverlening

Het ‘Bewijs van Goede Dienst’ is een nieuw initiatief van de overheid om de dienstverlening van overheidsorganisaties aan het Nederlandse bedrijfsleven te verbeteren. Bovendien biedt het organisaties inzicht in de eigen prestaties en de aspecten die ondernemers belangrijk vinden aan de dienstverlening.


Naar de vorige pagina 1 van 2 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met het beroepsvervoer |
tot uw goede dienst

Klantbetrokkenheid

De criteria voor het certificaat zijn vastgesteld met de afnemers; in het geval van de RDW onder meer het beroepsvervoer en erkenninghouders. Die vinden met name het aspect ‘Dienstverlening’ goed. Maar het gaat de RDW vooral om de verbeterpunten. Hiermee moet onze dienstverlening binnen twee jaar merkbaar en meetbaar verbeteren.

Verbeterpunten

Een voorbeeld van wat beter kan is het klanttevredenheidsonderzoek. De RDW zet dat periodiek uit onder zijn klanten. Daarnaast was de gebruikersvriendelijkheid van de website een verbeterpunt. Verder vinden de afnemers de dienstverlening rondom aanvragen van ontheffingen voor exceptioneel transport voor verbetering vatbaar. En het verstrekken van erkenningen voor bijvoorbeeld de APK en het fabriceren en afgeven van kentekenplaten en –bewijzen mag beter.

Klantgericht werken

In 2012 heeft de RDW acties in gang gezet om deze punten aan te pakken. Via halfjaarlijkse evaluatiemomenten wordt de voortgang van de verbeteringen doorgesproken, gemonitord, en waar nodig bijgesteld. Zo is de website van de RDW mede op basis van de feedback van klanten vernieuwd en meer opgezet vanuit de klantvraag. Het klanttevredenheidsonderzoek wordt door een marktonderzoekbureau aangepast aan de eisen van deze tijd. En het proces rondom de afgifte van erkenningen en ontheffingen wordt verbeterd en aangepast op het gebied van service en dienstverlening. Met dit continue proces van verbetering zet de RDW een belangrijke vervolgstap in klantgericht werken.


Naar de vorige pagina 2 van 2 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met het beroepsvervoer | xxl vervoer

één ontheffing voor
heel Nederland

Johan Hakkenberg van de RDW (links) reikt de eerste landelijke jaarontheffing ‘nieuwe stijl’ uit aan Marcel van Santen van ‘Van Santen Transport’

Dát is nog eens aantrekkelijk ontheffingsvoordeel! Landelijke exceptionele transporten zijn met de nieuwe jaarontheffing veel makkelijker en voordeliger.

Nieuwe stijl

Op 2 april 2013 overhandigde Johan Hakkenberg de eerste landelijke jaarontheffing ‘nieuwe stijl’ aan Marcel van Santen van ‘Van Santen Transport’ en tevens voorzitter van de TLN deelmarkt Exceptioneel Transport.


Naar de vorige pagina 1 van 2 Naar de volgende pagina
samenwerking | samen met het beroepsvervoer | xxl vervoer

Eén ontheffing

De afdeling Ontheffingen van de RDW heeft het de transportsector een stuk eenvoudiger en voordeliger gemaakt. Vervoerders van exceptionele transporten kunnen nu met één ontheffing een jaar lang op een netwerk van wegen in heel Nederland terecht. Daarbij toont de nieuwe digitale wegenkaart (ook op smartphones en tablets) waar gereden mag worden en wat de beperkingen zijn.

Financieel voordeel

Transporteurs zijn blij met de nieuwe jaarontheffing. Voorheen moesten ze voor iedere wegbeheerder (Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen) apart betalen. En zodra men van de wegen afweek, moest er een aanvullende ontheffing aangevraagd worden. Nu hebben ze voor 150 euro een ontheffing die op het toegestane netwerk van wegen in heel Nederland geldig is. Naast het financiële voordeel is ook de fysieke winst stevig: het vuistdikke papierwerk is teruggebracht tot enkele A4’tjes.


Naar de vorige pagina 2 van 2 Naar de volgende pagina